Mercury lancerer verdens første V10 motor

Mercury Marine, som er en division af Brunswick Corporation (NYSE: BC), har i dag lanceret branchens første V10-påhængsmotor nogensinde med den officielle lancering af virksomhedens helt nye 5,7-liters 350hk og 400hk Verado® påhængsmotorer.

Verado er et prisbelønnet varemærke, som er kendt for sine støjsvage motorer, og de nye V10-motorer er de mest lydsvage og letkørende i klassen, blandt andet er de er 45% mere støjsvage end en af markedets førende konkurrenter. Ud over det ultralave støj- og vibrationsniveau fungerer de nye Veradoer ikke blot sammen med den nyeste Mercury SmartCraft® teknologi, men de tilbydes med dual-mode 48v/12v generator (ekstraudstyr) netop for fuldt ud at integrere med Fanthom® e-Power-systemet fra Navico Group. Et integreret lithium-ion baseret batterisystem til forbrugsstrøm, så der ikke er behov for en separat generator løsning ombord.

“De helt nye Mercury V10 Verado-påhængsmotorer er præcis, hvad sejlere har efterspurgt i klassen af 350 og 400 hk motorer,” udtaler Chris Drees, øverste direktør for Mercury Marine. “De er ekstra kraftfulde, letkørende og lydsvage. De har mange af de samme brændstofeffektive egenskaber der er synonym med alle vores store motorer. Desuden er de kendetegnet ved dén førsteklasses sejloplevelse, som har gjort Verado-påhængsmotorerne populære fra start af. V10 Verado-påhængsmotorerne er endnu et svar på, hvorfor netop Mercury er de førerende på markedet indenfor højt-ydende påhængsmotorer.”

V10 Verado-påhængsmotorer har mange af de samme førende egenskaber og teknologier, som bådejere er vilde med ved vores populære V12-, V8- og V6-motorer. De nye V10ere indeholder avancerede og fleksible egenskaber, så de kan anvendes til en bred vifte af formål.

Med en vægt på blot 316 kg og den samme markedsledende monteringsafstand på kun 26″ (cirka 66 centimeter) som for V8-påhængsmotorerne så passer V10-motorerne til de fleste bådmodeller. Motorernes lette og kompakte konstruktion er det, som brugere af større motorer har efterspurgt, og det gør dem velegnet til både med flere motorer, eller som udskiftning af en ældre motor.

5,7-liters V10-motor med elektronisk indsprøjtning
Den nye V-10 motorblok er branchens første med naturlig indsprøjtning. I lighed med vores andre kraftfulde motorer så har den klassens største slagvolumen på 5,7l og ydelses optimeret dobbelt overliggende knastaksler for exceptionelle bådhastigheder og en formidabel acceleration. Motorens 150 Amp generator, der er det bedste i denne klasse, oplader hurtigt bådens batterier og supporterer intelligent bådens el-system.

Helt ny gearkasse
Den helt nye hydrodynamiske gearkasse er udviklet til at forbedre motorens ydeevne og holdbarhed på tværs af forskellige anvendelsesformål samtidig med at den maksimerer brændstofeffektiviteten. Mercurys ingeniører valgte at gå tilbage til de første konstruktionsprincipper og designede den helt nye Revolution X-propeller, så den på alle måder passer perfekt til V10 Verado. De bredere propellerblade med en større diameter kombineret med den nye gearkasses høje udveksling giver fortræffelige manøvreegenskaber, super acceleration og høj effektivitet lige fra lave omdrejninger til fuld gas.

Effektiv, allround ydeevne
Disse påhængsmotorer er kalibreret til at yde maksimalt med almindeligt brændstof (95 RON) og har desuden effektivitetsforbedrende teknik med et såkaldt lean burn brændstofsystem og Mercurys Advanced Range Optimization.

Intuitive funktioner og avancerede teknologier
Funktionen Adaptiv hastighedskontrol™ fastholder motorens omdrejningstal, selvom motorbelastningen og forholdene ændrer sig, hvilket gør det nemmere at sejle i store bølger og gør sejlturen mere glidende ved lave hastigheder. Transient Spark Technology-funktionen justerer tændingsindstillingen elektronisk til optimering af bundtrækket.

V10 Verado-motorerne fungerer desuden sammen med et nyt elektrisk Mercury-styresystem til både med flere påhængsmotorer. Efter planen kan det leveres fra og med februar 2023. Det nye styresystem giver dig ekstra hurtig styre respons, og desuden forenkler det monteringen markant og reducerer strømforbruget med mere end 50%.

“Vores ingeniører fik den opgave at øge accelerationen og ydeevnen generelt på de nye V10 Verado-påhængsmotorer, samtidig med at motorerne skulle være lettere og mere lydsvage end konkurrenternes påhængsmotorer i denne hestekraftklasse,” udtaler Tim Reid, ansvarlig for produktudvikling og konstruktion hos Mercury Marine. “De overgik endnu en gang forventningerne, samtidig med at de integrerede en teknologi, der gør betjening og vedligeholdelse af båden logisk og enkel.”

Udviklingen af V10 Verado-påhængsmotorerne er et resultat af Mercurys målsætning om løbende, store investeringer i forskning og udvikling samt produktionskapacitet for at holde trit med en stærk kundeefterspørgsel. Derfor har virksomheden investeret 2 mia. US-dollar siden 2008 og udvidet sit produktionsareal svarende til over 275 kvadratkilometer.

Om Mercury Marine
Mercury Marine® har hovedsæde i Fond du Lac i Wisconsin og er verdens førende producent af motorer til fritidsbåde. Mercury er en division af Brunswick Corporation (NYSE: BC) og leverer motorer, både, service og reservedele til sejlads til fritidsbrug, erhverv og i statsregi. Mercurys produkter er nemme at bruge for sejlere, de er ekstremt driftsikre, og de leveres med verdens bedste kundesupport. Virksomhedens brancheførende mærkesortiment omfatter Mercury-påhængsmotorer, Mercury MerCruiser® sterndrive- og indenbordsmotorer, Mercury-propellere, Mercury-gummibåde, Mercury SmartCraft® elektronik, Land ‘N’ Sea-distribution af bådreservedele samt Mercury og Quicksilver® reservedele og olier. Få mere at vide på MercuryMarine.com.

LÆS OGSÅ:
Benzin på påhængsmotoren