Elmotor til jollen – sådan gør du
Elektriske motorer – et miljørigtigt alternativ
Elektriske motorer til både er populære som aldrig før. De er først og fremmest miljøvenlige og du undgår en masse ting ved at anvende en elektrisk påhængsmotor frem for en benzindrevet model. Fordelene er mange og vi nævner her nogle af dem:

Frontmonteret eller hækmontage elmotor
Grundlæggende er der to udgaver af elmotorer til båden – frontmonteret eller hækmonteret. Den hækmonterede elmotor kan du læse mere om her
Den frontmonterede motor placeres forrest i båden på et fastgjort beslag og modsat den hækmonterede, har den flere fordele:
Sådan monterer du en frontmonteret elmotor
Den frontmonterede elmotor skal monteres i stævnen på båden. På mange joller er der ikke en plade du kan montere på, men det er ret simpelt at lave en trekantet plade som kan befæstiges til skroget – eventuelt med rustfri beslag eller ved at lime den fast med marinesilikone direkte på rælingen.
Sørg for at skaftet på elmotoren uhindret kan bevæges op/ned, når du skal vippe den op og ned. Det er også en rigtig god ide at sørge for at bagenden på elmotoren er mest muligt indenfor bådens ræling, således at du undgår at den stikker for meget ud. Hvis du monterer monteringspladen med en enkelt skrue til at begynde med, så er det lettere at dreje pladen og derved finde den rigtige vinkel, hvorefter man kan lave den endelige fastgørelse med resten af skruerne.
Når monteringspladen skal skrues fast, så er det en god ide at anvende gennemgående skruer med møtrikker og store skiver, der kan optage belastningen på undersiden.



Batteristørrelse
Et passende batteri skal anvendes sammen med elmotoren og der skal være en forbindelse mellem disse med kraftige kabler der kan bære den store strøm. Biltema’s model af elmotor anvender 12 V, hvilket betyder at du kan nøjes med at montere et enkelt batteri. En passende batteristørrelse er omkring 100 AH – for eksempel Biltema nr. 80-41001 som kan anvendes, hvis du ikke dybdeaflader så ofte. Ønsker du en model, der tåler dybere afladning kan du anvende 80-100.
Batteriet er et særligt marinebatteri, der bygger på kalciumteknologi og desuden kan tåle de påvirkninger, der opstår under sejladsen og balndt andet kan tåle en hældning på op til 45 grader. Det er en særlig god ide at montere batteriet, så det sidder beskyttet for vind og vejr – eventuelt i en batteriboks eller i et stuverum.

Batteriforbindelse og oplader
Forbindelserne mellem batteri og elmotor skal være kraftige og kunne tåle at lede den store strøm, som elmotoren anvender. Biltema’s elmotor er forsynet med et kraftigt 2-polet stik og desuden en automatsikring der beskytter motor og batteri mod kortslutninger. Hvis du anvender flere batterier, er det en god ide at udstyre batteri nummer to med samme stik, så det er let at skifte mellem de to batterier, når du er på vandet.

Det er vigtigt at holde sit batteri godt opladet og det er i særlig høj grad en god ide at oplade det straks efter det har været afladet. Opladeren skal være stor nok til at kunne oplade det aktuelle batteri, også hvis det på et tidspunkt har været afladet helt i bund – derfor er en lader på 8-10 Ampere til et 90-100 AH batteri at foretrække. Se for eksempel Biltema 37-765, der er et godt eksempel på en oplader der er med intelligent styring, samtidigt med at du manuelt kan vælge 3 opladnings-“modes” – Er batteriet for eksempel kraftig afladet skal du vælge FAST 8A, som også anbefales hvis batteriet er 40-160AH. Opladeren har også en funktion hvis temperaturen er under 5 gr celsius. Opladeren udmærker sig tillige med at være testet til en vandtæthed på IP65, som betyder den kan tåle vandsprøjt, hvilket er fint til brug i det maritime miljø
Sådan vedligeholder du din elmotor
Din elmotor er i princippet vedligeholdelsesfri, men der er alligevel nogle få gode råd, der er værd at huske på som sikrer driften og giver dig masser af sejlglæde:
