Elmotor på jolle og gummibåd

Mange fordele med elmotor

I mange af landets søer er det ikke tilladt at sejle med benzinmotorer og i de fleste lystbådehavne er elmotoren blevet mere og mere populær, da den sejler helt lydløst gennem vandet uden at genere havnegæster med støj og røg fra benzinmotoren. Elmotor på en jolle eller gummibåd har mange fordele:

  • Kan lettere betjenes af børn og unge
  • Ingen os og støj
  • Ingen serviceudgifter
  • Minimalt vedligehold
  • Kan anvendes på mange bådtyper
  • Billig i anskaffelse
Vi har haft Biltema’s 55lbs elmotor med på fisketur

Batteri

Et passende batteri skal anvendes sammen med elmotoren. En passende størrelse er omkring 90 AH – for eksempel Biltema nr. 80-90. Det er en rigtig god ide at montere batteriet i en batteriboks, da det derved bliver lettere at håndtere og samtidigt beskyttet mod kortslutning og vind og vejr. Batteriboksen har yderligere den fordel at der er påspændingsterminaler til batteriet – så er det let at tilslutte motoren til batteriet uden brug af værktøj.

En batteriboks er fantastisk til at beskytte batteriet og sikre en let transport for batterier uden håndtag. Denne model fra Biltema er skræddersyet til deres egen elmotor, så batteriterminaler passer til ledningerne og samtidig er de lavet i forskellig størrelse (6 og 8 mm) så man ikke kan forbinde det forkert – smart !
Der er i boksens låg blevet plads til både en batterimåler og en overbelastningssikring. På siden er et “cigartænderstik” monteret så du kan tilslutte ekstraudstyr som for eksempel oplader til telefon eller strøm til ekkoloddet

Hvilken størrelse motor og batteri ?

Når man skal vælge størrelse på sin elmotor bør man overveje, hvilke betingelser man skal sejle under – skal du for eksempel bare sejle i en mindre let gummibåd i en havn kræves der mindre af motoren end hvis du skal sejle i en tungere båd i bølger og modvind. En motorstørrelse på omkring 55lbs er en god størrelse til joller omkring 12″-14″, hvorimod enkeltmands gummibåde kan nøjes med mindre. De aktuelle vejrforhold er også altafgørende, når man taler om motorkraft, drifttid og batteristørrelse. Hvis man skal angive en tommelfingerregel, så vil vi mene at et 100AH batteri er passende og med en lav hastighed under rolige vindforhold har vi oplevet 6-8 timers drifttid. Anvender du elmotoren til heldags fiske-ture på større søer, hvor den er i drift hele tiden vil det være fornuftigt med et ekstra batteri.

LÆS OGSÅ:
Godkendt rengøring af båden
Hvis din motor bliver siddende på båden er det en god ide med en motorlås. Denne rustfri model sidder fast på motorens spændeører og låses nedefra.
Elmotoren kan vippes op, hvilket er særlig praktisk når der skal sejles på lavt vand, så propellen ikke beskadiges – eller hvis den transporteres siddende på båden

Opladning

Det er vigtigt at holde sit batteri godt opladet – En oplader skal kunne afgive kraft nok til at oplade det aktuelle batteri også hvis det på et tidspunkt har været afladet helt i bund – derfor er en lader på 8-10 Ampere til et 90-100 AH batteri at foretrække. Se for eksempel Biltema 37-765, der er et godt eksempel på en oplader der er med intelligent styring, samtidigt med at du manuelt kan vælge 3 opladnings-“modes” – Er batteriet for eksempel kraftig afladet skal du vælge FAST 8A, som også anbefales hvis batteriet er 40-160AH. Opladeren har også en funktion hvis temperaturen er under 5 gr celsius. Opladeren udmærker sig tillige med at være testet til en vandtæthed på IP65 som betyder den kan tåle vandsprøjt, hvilket er fint til brug i det maritime miljø

Intelligent oplader der er vandtæt i klasse IP65 – en god partner til de fleste batterier og kraftig nok til de større batterier man bruger sammen med elmotorer

Hvad mener du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ohøj Skipper !

Få eksklusivt indhold, tips og tricks fra vores side.

Få de vigtigste artikler, konkurrencer og nyheder serveret i en let og nærmest spiselig form.

Det er simpelt! Skriv din email og så ses vi på den anden side :-)

 

Velkommen om bord !