Bådliv for begyndereForsikringMiljø

Undgå stormskader på båden – selv under den stærkeste orkan

Undgå stormskader på båden – selv under den stærkeste orkan

Med foråret og efterårets komme begynder en stormfuld tid, og det er almindelig kendt, at det øger risikoen for bådejere. Om det er på vandet, i havnen eller på land – det vigtigste er at være forberedt, så båd og besætning om muligt overstår en storm uden mén.

Det er ikke altid de store og komplicerede tiltag, der gør forskellen. En ekstra fender her, en ekstra agtertrosse der, en opmærksomhed på vejrudsigten eller den forebyggende kontrol af udstyret. Men alligevel ser man igen og igen stormskader som følge af utilstrækkelig forberedelse eller mangelfuldt sømandskab.

I dette indlæg dykker vi ned i, hvordan man bedst muligt sikrer sin båd mod stormskader – uanset om den ligger i havn, står på land eller befinder sig på åbent hav. Artiklen bygger på både praktiske råd, erfaringer fra havne og eksperters vurderinger samt de seneste års erfaringer med stigende ekstremvejr.

Hvor er båden mest sikker? – Hav eller havn under storm

Det lyder måske underligt, men undertiden er det bedre at være i rum sø end i nærheden af land, når stormen raser. Jo nærmere man kommer land, desto lavere bliver vanddybden, og på fladt vand bliver bølgerne korte og stejle. Det belaster ikke kun materiellet hårdt, men udmatter også besætningen.

Hvis man altså ikke har mulighed for at søge en beskyttet havn, kan det være mere sikkert at ride stormen af på havet, hvor bølgerne ganske vist er store, men også længere og mere jævne. Mange sejlere har erfaret, at de mest ødelæggende skader sker tæt på kysten, hvor båden presses mod sten, broer eller andre fartøjer.

I Middelhavsområdet er stormskader i havn nærmest hverdag om sommeren. Bådene ligger ofte tæt sammen, tilfældigt fortøjet med mooring eller bovanker og agtertrosse. Når dønninger fra en storm rammer, medfører det ofte betydelige skader – ikke kun på de enkelte både, men på hele havneanlæg.

Herhjemme i Danmark er billedet det samme: Mange havne er ikke dimensioneret til hyppigere storme og stormfloder. Bådejere må derfor overveje, om det mest sikre valg i en given situation er at blive på havet, søge en nødhavn eller satse på ekstra forstærkede fortøjninger i hjemhavnen.

Et godt råd er altid at have en nødplan:

  • * Kend alternative havne i nærheden
  • * Undgå kyster med pålandsvind under storm.
  • * Reb sejlene i tide og tilpas hastigheden efter forholdene
  • * Overvej, om din båd og besætning er bedst tjent med at blive til søs, hvor skaderisikoen ofte er mindre end i en overfyldt havn.

Sikker i havn – sådan forbereder du din båd på storm

Selvfølgelig bør din båd uanset vejret altid være godt fortøjet. Men når en storm trækker op, er det nødvendigt at træffe yderligere forholdsregler.

De vigtigste grundprincipper:

  • Spring og trosser: For- og agterspring holder sammen med for- og agtertrosser båden stabilt på plads. Brug elastisk tovværk med høj brudstyrke, så rykkene dæmpes.

  • Fendere: Placer fendere langs skrog og agterstavn. Sørg for korrekt oppustning og fastgørelse. Brug gerne ekstra fendere under storm.

  • Tovværk: Gennemgå alle fortøjningstrosser for slid og skader. Skift det, der er tvivlsomt, og læg ekstra tov klar.

  • Placering i havnen: Sørg for, at vind, bølger og strøm presser båden væk fra – og ikke ind mod – broen.

  • Reserveløsninger: Hav ekstra liner og fendere klar, så du hurtigt kan reagere, hvis stormen bliver værre end forventet.

Det handler om at tænke worst case: En storm kan ændre vindretning, presse vandstanden op med over en meter på kort tid eller trække vandet helt væk, så både og broer hænger skævt. Dine fortøjninger skal kunne klare både opdrift og nedtræk.

Er du i tvivl om dine løsninger, så gå en tur i havnen og se, hvordan de mest erfarne bådejere har gjort. Ofte kan man lære meget af naboens opsætning – og mange erfarne sejlere deler gerne ud af tips og tricks.

Vær godt forberedt – planlægning, besætning og udstyr

En af de vigtigste faktorer i stormberedskabet er en grundig planlægning. Det gælder både for bådens udstyr og for besætningens viden.

Især ved charterture kan det være altafgørende at få en udførlig introduktion af båden. Hvor er ventilerne? Hvordan fungerer nødsystemerne? Hvor ligger boltsaksen, hvis vanterne skal frigøres? Hvordan reber man sejlene korrekt? Alt dette skal være på plads, inden man stikker til søs.

Forsikringsselskaber understreger, at der ikke findes faste regler, bortset fra i de klassiske hurricane-områder i Caribien. Men sund fornuft og godt sømandskab er altid det bedste værn mod skader.

En enkel huskeregel: Forhold dig altid, som du ville tilråde dine kære. Ville du selv anbefale dem at blive liggende i havnen med en halvslidt fortøjning og løse genstande på dækket, når stormen rammer?

Besætningen skal også være inddraget. Hold en kort sikkerhedsbriefing inden afgang, så alle ved, hvad deres rolle er, hvis vejret forværres. Træn nødprocedurer – også selvom de måske aldrig bliver nødvendige.

Konkrete tips til stormforberedelse

Når stormen nærmer sig, er det en god idé at have en tjekliste. Her er 10 helt konkrete tiltag og mange af disse råd kan udføres på under en time – og kan spare bådeejere for hundredtusindvis af kroner i skader.

Ekstremt højvande – erfaringer fra danske havne

Efter de seneste års ekstreme storme er erfaringerne fra danske havne særligt værdifulde. Flere havne har oplevet skader for millionbeløb, men også vist, at hurtig indsats og samarbejde kan reducere ødelæggelserne.

Når vandstanden stiger, er de vigtigste forholdsregler:

  • Slæk fortøjninger, så de kan følge med op og ned.

  • Fendre båden ekstra godt af.

  • Sluk strømmen.

  • Flyt båden til et mere sikkert sted, hvis muligt.

  • Overvej at tage båden på land.

  • Sur sejl, kalecher og løsdele godt fast.

  • Brug dobbelt fortøjning som backup.

Og så gælder det om at være til stede. Når vandstanden topper, er det for sent. Forberedelserne skal være gjort på forhånd – ellers kan en enkelt løsreven båd lave enorme skader på andre både og havneanlæg.

Erfaringen er klar: Der er ingen genvej. Bådejere er nødt til at følge med, tilse båden, advare hinanden og hjælpe hinanden. En enkelt båd, der ikke er sikret, kan forvolde store skader, når naturkræfterne raser.

Afslutning

Stormskader på både kan aldrig undgås helt – men de kan reduceres markant gennem forberedelse, godt sømandskab og samarbejde havne og bådejere imellem.

Med klimaforandringerne foran os vil ekstreme vejrforhold kun blive mere almindelige. Derfor er det nu, man bør indarbejde gode vaner: at dobbelttjekke fortøjninger, følge vejret tæt og have en klar plan for både i havn og på havet.

En storm kan virke overvældende, men forbereder du dig godt, kan din båd stå imod selv de stærkeste orkaner.

Se også andre populære artikler:

Følg os på vores sociale platforme Facebook Youtube Instagram

Back to top button

Discover more from Smaabaadsnyt - alt om småbåde og hvad vi bruger dem til

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading