Vælg den rigtige olie til båden – dette skal du se efter

Motorolie til båden

Ofte ser man forvekslinger mellem motorolie til biler og motorolie, der skal anvendes til påhængsmotorer eller indenbordmotorer i både. Motorolie til både skal anvendes i et andet miljø end i en forbrændingsmotor, der anvendes i bilindustrien. Derfor er motorolie til både også tilsat forskellige additiver og desuden fremstillet til at kunne håndtere højere omdrejninger i lang tid og samtidigt kunne tåle at stå uanvendt i en længere periode.

Vi ser i dette indlæg på, hvilke olier du bør anvende til din båd og giver en række af gode råd til, hvad du skal se efter, når du vælger motorolie, gearolie eller andre olietyper til din påhængsmotor eller indenbordsmotor i båden eller jollen. Vi har desuden fundet et par værktøjer og tilbehør som gør dit olieskift på bådens motor lettere.

motorolie båd
En oliesuger er et af de værktøjer der gør olieskiftet lettere og er især praktisk på indenbordsmotorer, hvor det kan være vanskeligt at tappe olien af via bundkarret

Se efter specifikationer og godkendelser

Motorolie eller olie til at blande i benzinen på to-takts motorer kan fremstilles eller testes i henhold til brug i det maritime miljø. Et meget velset og et meget anerkendt institut er National Marine Manufacturers Association (NMMA) der kan certificere fabrikanters motorolier, så de lever op til en lang række af krav.

Disse krav omfatter omfatter blandt andet test for viskositet, korrosion og anvendelse i forhold til filtre. Derudover skal olien bestå en 100-timers generel ydelsesmotortest. Godkendelserne/certificaterne er for 4-takts motorolier benævnt FC-W og for olie til at blande i benzinen til 2-taktsmotorer er varemærket TC-W3 anvendt som garanti for, at det lever op til anvendelse i det maritime miljø og at olien er tilsat de additiver, der skal til for at holde din påhængsmotor eller indenbordsmotor kørende i mange år.

Til tider kan kan man også se referencer til API som er American Petroleum Institute, der anvender benævnelser som API-SG, API-SH og så videre.

motorolie båd
Motorolie til 4-takts og 2-takts påhængsmotorer fra Biltema – certificeret iht. NMMA og API

Viskositet og olie til båden

Viskositeten for en olie måles af dens modstand mod at flyde. Der er to tal, som definerer en olies viskositet. Det første tal ender på bogstavet ‘W’ for eksempel 10W. W-et står for Winter (vinter). Denne måling er relateret til, hvordan en olie flyder, når den er kold og altså derfor vil være repræsenteret ved en kold start af motoren. Det andet tal fortæller, hvordan en olie flyder ved normale driftstemperaturer for motoren – for eksempel 40.

Jo lavere oliens tal er, jo bedre flyder den. Derfor vil en 10W-30 flyde nemmere end en 15W-30 ved opstartstemperaturer, og en 10W-30 vil flyde nemmere end en 10W-40 ved normale driftstemperaturer for motoren. Motorolien bliver tyndere, når motoren har opnået sin drifttemperatur og derfor er det bagerste tal vigtigt i relation til at bevare en høj filmstyrke for at beskytte motoren ved højere temperaturer.

Når du skal vælge motorolie til båden, er det derfor vigtigt at se på specifikationerne i brugermanualen, da der kan være vigtige oplysninger der har betydning for valg af motorolie til præcis din motor.

motorolie båd

LÆS OGSÅ:
Ny innovativ Flasher-Wallet fra Rhino Trolling
motorolie båd
Oliekande med mål giver mulighed for at hælde præcis den mængde olie på som kræves til din motor. Bemærk arbejdshandsker der beskytter hænderne

Gearolie til påhængsmotoren eller til bådens drev

Påhængsmotorer og drev til indenbordsmotorer er udstyret med et gearhus der leder kræfterne fra motoren ud til propellen og sørger for at der kan skiftes gear fra neutral til frem eller bak. Derfor er gearhuset fyldt med tandhjul, der skal smøres således der ikke opstår varme eller slid.

Ofte henvises der i motorernes manualer til gearolie med benævnelsen SAE-90. SAE står for Society of Automotive Engineers og det bagerste tal henviser til oliens viskositet i varm tilstand (100°C). Hvis der opgives et ciffer mere i gearoliens benævnelse – for eksempel SAE 80W-90 – er dette fordi oliens viskositet også er opgivet i kold tilstand (W=Winter).

For eksempel specificerer Biltema deres olie EP SAE-90 og API GL-4. Dette er en allround gearolie med en viskositet i varm tilstand på 90. Olien er desuden af EP-typen der står for Extreme Pressure og henviser til at olien er tilsat molekyler, der bevarer sin smøreevne, selvom der opstår højt tryk. Jo højere tallet er i APIs klassifikation af gearolien jo flere molekyler er der tilsat for at kunne tåle højt tryk.

Til gearolier til maritimt brug er der ofte i olierne tilsat additiver, der modvirker rustdannnelser og forhindrer skumdannelser i olien.

motorolie båd
API GL-4/EP SAE-90 er gode allround gearolier fra Biltema og med additiver tilpasset det maritime miljø

Godt værktøj til udskiftning af olie på båden

Der er flere ting der letter olieudskiftning på båden betragteligt og det er en rigtig god ide at investere i dette, hvis man selv udskifter olie på båden, da det skal udføres minimum en gang om året og du derfor vil få brug for det mange gange i båden eller påhængsmotorens levetid. For eksempel kan disse værktøjer lette udskiftningen:

  • Beholder til opsamling af olien når den tappes af
  • Oliesuger – primært til indenbordsmotorer
  • Oliefiltertang
  • Klude til aftørring
  • Kraftige gummihandsker eller arbejdshandsker der beskytter huden
  • Oliemål eller oliekande med måler
  • Pumpe til gearolien

Når gearolien skal påfyldes drev eller påhængsmotor, så husk at dette gøres nedefra og at man pumper olie ind indtil det løber ud af det øverste hul i gearkassen. Se eventuelt i videoen herunder hvordan man gør.