Let service på Suzuki
mange ønsker at have en påhængsmotor, hvor det er let at udføre de mest basale service og vedligehold på egen hånd. Suzuki er et af de mest populære brands indenfor påhængsmotorer og er kendt globalt for deres driftsikkerhed og ydeevne.
Suzuki’s designere fokuserer også på at vedligehold og service skal være lettere for den enkelte bådejer og vi ser her nærmere på, hvordan du på en af Suzuki’s mest populære modeller i 140 HK serien, udfører dette på en let måde.

Olieskifte
Et af de mere almindelige service og vedligehold er udskiftning af påhængsmotorens olie. På Suzuki’s modeller er denne type service gjort lettere end på mange andre modeller og det er så let at udføre at alle kan være med:
Skal man udskifte oliefilteret, gøres det lettest ved at fjerne sidedækslet, hvor der så til gengæld er rigelig med plads til at skrue oliefilteret af, hvilket er en stor fordel også hvis det for eksempel skulle sidde fast.
Når du har påfyldt den rigtige mængde olie, kan du starte motoren op og tjekke oliestanden igen. Husk også at nulstille servicealarmen, hvilket gøres ved hjælp af dødmandskontakten.
Se med i videoen herunder, hvordan du udskifter både olie og oliefilter på din Suzuki.
Benzinfilter med overvågningssystem
De fleste større både har en indbygningstank og enhver bådejers mareridt er hvis der skabes kondens i denne, så der opstår uforudsete problemer, når man er på vandet.
Suzuki kender til udfordringerne og derfor har de konstrueret et benzinfilter i motoren med et overvågningssystem, der giver en alarm hvis der måtte opstå vand i benzinen. Føleren sidder i bunden af benzinfilteret og er forbundet til påhængsmotorens ledningsnet.
Det er let at udskifte benzinfilteret og det indgår som en del af service-kittet.

Se desuden i videoen herunder, hvordan du let udskifter benzinfilter på din Suzuki påhængsmotor
Udskift tændrør
Tændrøret laver gnisten der antænder brændstoffet der sprøjtes ind i cylinderen og er derfor “på arbejde” mange tusind gange når du sejler, så det er ligeledes en vigtig servicedel. Et tændrør kan fortælle en del om din motors tilstand ved at se på elektroderne, hvor en sund motor/forbrænding giver en lysebrun farve.
Tændrørene sidder let tilgængelige på din Suzuki påhængsmotor og de er lette at udskifte, husk at kontrollere gnistgab og at spænde disse med en momentnøgle.
Udskiftning af vandpumpens impeller
I den øverste del af påhængsmotorens gearkasse sidder vandpumpen, der sørger for at afkøle påhængsmotoren under drift. Vandpumpen består af et skovlhjul der pumper vandet op til motorblokken. Dette skovlhjul kaldes en impeller og den bør med jævne mellemrum udskiftes for at sikre tilstrækkelig køling af motoren.

Udskiftning af impelleren kræver lidt mere øvelse, men har du mod på opgaven, kan du se hvordan det skal gøres i videoen herunder
Anodeudskiftning
Påhængsmotoren afkøles med det vand som båden sejler i og hvis du sejler i saltvand er motoren udsat for en vis korrosionsrisiko på grund af saltindholdet i vandet.
Suzuki påhængsmotorer er kendt for deres lange levetid og dette skyldes til dels at har man løst tæringsproblematikken ved at indsætte zink-anoder i motorblokken, som så tærer i stedet for at skade motorblokkens aluminiumslegering.
Motorblokkens anoder sidder let tilgængeligt og kan udskiftes og kontrolleres af de fleste og det holder din motor i topform og nedsætter korrosionsrisikoen – se med i videoen, hvordan du kontrollerer eller udskifter dine anoder i motorblokken.
Få hjælp i din manual og hos din lokale Suzuki forhandler
I din manual finder du mere information om hvor ofte du skal udføre service, hvor meget olie der skal påfyldes og flere andre vigtige informationer. Hvis du stadig er i tvivl, så kontakt din lokale Suzuki forhandler, der også kan hjælpe med reservedele og servicekit.