Suzuki påhængsmotor til den lille jolle
At vælge sin næste påhængsmotor til sin mindre jolle eller gummibåd, kan være fyldt med mange overvejelser så som vedligeholdelse, brændstoføkonomi, opbevaring og meget andet. Vi har set nærmere på Suzukis påhængsmotorer i deres transportable linje, der går fra den handy 2,5 Hk op til en mere kraftfuld motor på 20 Hk.
Suzuki 4A, 5A & 6A
Vægt og transport
Når påhængsmotoren til den mindre sommerhusjolle eller til sejlbådens gummibåd skal vælges, er det ofte med et kriterie om, at den skal være let at transportere til og fra båd eller stranden eller havnen. Suzuki er et af de markedsførende mærker og prioriterer naturligvis en så lav vægt som muligt. Man kan da også finde enestående lavvægtsmotorer – eksempelvis Suzukis 5 Hk model, som derved bliver en af de letteste i sin klasse med en vægt på blot 24 kg.
Et godt fast greb
Men Suzuki ved også at lav vægt ikke altid gør hele jobbet. Det er vigtigt, at man har et godt greb i påhængsmotoren, med plads til begge hænder, uden risiko for at tabe den. Derfor har de på de fleste af deres transportable påhængsmotorer dybe greb, der giver en sikker transport, når påhængsmotoren skal løftes og bæres rundt.
De mindre påhængsmotorer bæres lettest med én hånd, hvor man anvender det store håndtag bagtil. Derefter bruges også det forreste greb, når påhængsmotoren skal løftes op på hækken af båden, hvor der er brug for balance og præcision.



Nyt design giver nye muligheder for opbevaring
Med Suzukis helt nyudviklede brændstof- og smøresystem, får man flere muligheder, når de mindre påhængsmotorer skal transporteres. Det er nemlig på Suzukis 4, 5 og 6 Hk modeller muligt at opbevare dem på hele tre sider.
Det giver en dejlig let håndtering i dagligdagen, uden risiko for ildelugtende benzin eller olielækager, hvis påhængsmotoren for eksempel skal transporteres i en bil eller opbevares under dæk i sejlbåden

Intelligent indbygget tank
En sindrig og smart konstruktion med en særlig envejsventil, giver sammen med udnyttelse af tyngdekraften mulighed for, at påhængsmotoren kan startes uden besværlige forberedelser – også hvis påhængsmotoren har været opbevaret igennem længere tid

Glidende tiltsystem og beskyttende overflade
Når motoren skal tiltes op, foregår det i tre indstillinger, imens det nedefter foregår i en glidende bevægelse – enhåndsbetjening og uden irriterende hak, der stopper handlingen.
Oveni det hele lægger du et sporty design, med flotte stafferinger på den blanke Nebular Black-farve, der med Suzukis anerkendte korrosionsbehandling, sørger for at den holder sig flot i mange år frem og dermed holder sin markedsværdi.

Mere power og mindre støj
Den nye motorserie udmærker sig også ved at have bedre ydeevne end sin forgænger og man vil, afhængig af bådtype, opleve både en bedre acceleration og en bedre topfart.
En helt ny lyddæmper har fundet vej til disse motorer og sørger for mindre motorstøj. Det betyder at mange bådejere nu kan glæde sig over at sejle gennem havneområdet eller liste afsted på fisketuren med endnu mindre støj end forgængerne i samme kategori.

Suzuki 9.9B, 15A & 20A
I den større ende af de transportable påhængsmotorer i Suzukis program, finder vi modellerne på 9.9, 15 og 20 Hk. Her finder vi også en hel del innovation og nytænkning til glæde for alle bådejere. Vi ser her på et par indlysende fordele du vil opleve med disse påhængsmotorer
Batterifri indsprøjtning giver markedets laveste vægt
Modellerne er, som nogle af de eneste modeller på markedet, udstyret med en batterifri elektronisk brændstofindsprøjtning. Indsprøjtningssystemet er bemærkelsesværdigt kompakt og let og er designet til at passe ind i disse påhængsmotorer, uden at tilføje unødvendig masse eller vægt.
Dette placerer Suzuki 15A som markedets letteste i sin klasse, og udmærker sig ved, at motoren fungerer uden batteri og giver stadig hurtigere starter, jævnere drift og mere acceleration under alle forhold.
Prisbelønnet Lean Burn teknologi
Suzukis velrenommerede Lean Burn teknologi har også på disse mindre påhængsmotorer fundet indpas. Med Lean Burn får du en motor, der både er mere økonomisk og belaster miljøet mindre.
Denne nye teknologi har givet Suzuki flere anerkendelser blandt andet “Three-Star Ultra Low Emission” og lever desuden op til det Europæiske Recreational Craft Directive (RCD) – Directive 2003/44EC.
Lean Burn teknologien overvåger motorens ydeevne og driftsbetingelser i realtid. Systemet bruger den 32-bit onboard ECM til at forudsige brændstofbehov og leverer en mere præcis brændstofblanding i hele påhængsmotorens driftsområde.
Resultaterne viser betydelige forbedringer i brændstoføkonomien i hele effektområdet, herunder cruising-området, hvor motoren bruges størstedelen af tiden.

Du kan læse mere om Suzuki’s motorprogram på Suzuki Marine hjemmeside