Teknologien bag Suzuki påhængsmotorer
Den moderne påhængsmotor
Der stilles idag stadig større krav til den moderne påhængsmotor og generelt har de aldrig været så driftsikre som idag. Suzuki er et af de respekterede mærker på det danske marked og de dækker med deres store motorprogram modeller til familiesejlads, fiskeri, hyggeture og sjov på vandet.
Sådan startede Suzuki
Suzuki blev startet tilbage i 1920 af Michio Suzuki som en innovativ japansk virksomhed, der producerede vævemaskiner med et stort fokus på at gøre det lettere for brugerne af disse. I 1965 så den første påhængsmotor på 5,5 HK dagens lys.

Suzuki har idag motorer fra små lette transportable påhængsmotorer til store kraftfulde påhængsmotorer, der er 3-4 gange så effektfulde som en standard familiebil. Årsagen til Suzuki’s succes indenfor påhængsmotorer, skal findes i deres stadige udvikling og fokus på brugerens behov. Desuden har de en god evne til at udnytte motorudvikling på tværs af deres store program indenfor bådmotorer, biler og motorcykler

Succesen ligger i påhængsmotorens detaljer
Men hvorfor er påhængsmotorerne så populære i forhold til andre motorer. Vi ser her nærmere på nogle af detaljerne, som Suzuki har lanceret der alle kommer bådejerne til gode og oversat teknologien til hvad det betyder for den kommende køber af deres modeller
Trollingkontrol påhængsmotor

Trolling-mode eller trollingkontrol justerer motorens omdrejninger med +- 50 omdr./min. så du kan præsentere din agn på den helt rigtige måde. Har et stærkt fokus hos trollingfiskere eller andre der ved at de små ændringer i hastigheden kan gøre en kæmpe forskel i fiskeriet.
Forsat drivaksel påhængsmotor

Der er et konstant kapløb på hele tiden at lave lettere motorer. I dette kapløb indførte Suzuki intet mindre end en geni-streg, ved at distribuere vægten anderledes i deres konstruktion, hvor de indførte et reduktionsgear. De tunge komponenter som motorblokken er simpelthen rykket længere frem i båden. Denne vægtfordeling betyder bedre sejlegenskaber, mindre vibrationer og bedre brændstoføkonomi på de fleste bådtyper.
Tilt kontrol

Mange motorbrønde har begrænset plads til motoren, når denne er tiltet helt op. Suzuki har en programmerbar funktion, så du selv kan bestemme hvor lang du vil tilte motoren op og kan gøre dette uden risiko for at skade båd eller motorhætte. Funktionen er også særlig god, hvis du har din køleboks placeret agter.
Lean Burn

Brændstoføkonomi er altid i fokus. Suzuki har ved hjælp af deres avancerede indsprøjtningssystem. De kalder det Lean Burn (mager forbrænding) og sikrer at du sejler længere på literen ved at optimere brændstof/luftblandingen
Taktkæde

Mange påhængsmotorer har monteret en tandrem, der kræver udskiftning og vedligehold i intervaller igennem hele motorens levetid. Suzuki har valgt at montere en selvjusterende taktkæde, hvor der ikke er krav til periodisk service og du sparer derfor penge på vedligehold.
Kontrol af vand i brændstof

Vand i brændstoffet er en af bådejernes største fjender og det opstår ofte i især ståltanke på grund af kondens. Suzuki har indført en alarm, der giver dig besked hvis der er vand i brændstoffet
Tyverisikring med nøglefrit system

Nøglefri start af motoren sikrer denne mod tyveri, da den kun kan startes hvis den elektriske nøgle er i nærheden. Kontrolenheden er kodet, så den kun kan anvendes til din egen motor.
Elektronisk gas-gear system

Drive-by-Wire system der eliminerer mekaniske kabler, der i stedet er erstattet af elektriske aktuatorer i motoren. Systemet giver et ultra-præcist, hurtigt og meget let gearskifte, der også optager mindre plads i cockpittet.
Se med her når 2 x 350 HK prøvesejles
Suzuki’s flagskib indenfor påhængsmotorer er den nye 350 HK V6, hvor der ikke er sparet på de tekniske løsninger og den er således med variabel ventilstyring, selektiv rotation, dobbelt indsprøjtningssystem og Dual-Prop
Se med i videoen herunder, hvor de tekniske detaljer gennemgås og ikke mindst så prøvesejles de 700 HK også !!

Suzuki er også integrerbar med en lang række kortplottere på markedet og de har også deres helt egne skærme, når du bare skal have fuld kontrol eet sted i båden – se mere om skærme her
Mindre og mellemstore påhængsmotorer
Det er ikke bare de store motorer der har fokus hos Suzuki. For kort tid siden lancerede de deres Portable serie, hvor det nu er muligt at opbevare motoren på 3 forskellige sider uden at skulle huske på, hvilken side det nu er man må lægge sin motor på.
De større motorer i Portable-serien har nu fået indsprøjtningssystem, der er et nedskaleret system i forhold til de større modeller, men bygger på Lean Burn princippet, så man også her får mere effekt og en bedre brændstoføkonomi

Du kan se mere om de enkelte teknologier, og hvilke motorer der har hvad, i Suzuki’s motorbrochure