Vælg det rigtige anker

Ankeret – en vigtig del af bådens sikkerhedsudstyr

Dit anker i båden er en vigtig del af bådens sikkerhedsudstyr og det kan sikre dig og din båd i mange uheldige situationer. Læs med her, hvor vi giver gode råd om ankring, ankerstørrelse og tovværk.

Ankeret er vigtigt, da det i mange situationer kan sikre båden:

  • Ved motorstop modvirke at båden driver ind i trafikerede sejlruter med risiko for påsejling eller at båden driver mod land
  • Man kan ankre op i tåget vejr, hvis man har mistet orienteringen
  • Holde næsen på båden op imod vinden og bølgerne i hårdt vejr ved motorstop
Ankeret er en vigtig del af bådens sikkerhedsudstyr og kan redde dig ved motorstop eller hvis du bliver fanget i tåget vejr.

Ankertyper

Der findes på markedet en del forskellige ankertyper, der alle har sine fordele og som er designet til forskellige bundforhold. I Danmark har vi traditionelt mest blød bund eller lerbund de fleste steder og her bør man, ved længere tids opankring, vælge et anker der kan grave sig ned i disse bundstrukturer. Disse ankre benævnes ofte Delta-ankre eller plovankre og ofte ses disse ankre siddende i ankerholder i stævnen, hvilket også er praktisk, da de optager en del plads i båden.

I Danmark er der ofte blød bund eller lerbund de fleste steder – vælg et anker der passer til disse forhold

Ankertype og størrelse skal passe til din båd. På billedet er vist et foldeanker, der er et fint anker til midlertidig opankring og kaldes da også et frokostanker. Fordelen ved dette er at det let kan foldes og stuves af vejen

Paraplyanker eller foldeanker har den udmærkede fordel, at det ikke optager ret meget plads ved opbevaring i båden, da det kan foldes sammen. Foldeankeret bør dog ikke anvendes, hvis du ligger for svaj i længere perioder, men er et udmærket anker til midlertidigt brug, eller hvis du altid sejler i områder med rolige vindforhold (søer, inderfjorde og lignende).

Video-en viser et eksempel hvor ankeret ikke får fat og et hvor det sætter sig helt korrekt på en sandbund

Ankerline og ankerkæde

Ankerlinen og kæden er en yderst væsentlig del af en god opankring og det er en god tommelfingerregel at den samlede ankerline er 4-5 gange så lang, som den dybde man ankrer op på. Anvender du alene ankerkæde, bør denne være 3 gange dybden du ankrer op på.

LÆS OGSÅ:
Når 115 hk bliver til 130 hk

Anvender du ankerline, bør ankerkæden udgøre en 1/3 af den samlede længde. Hvis du for eksempel ankrer op på 10 meter vand, skal du derfor bruge ca. 20 meter ankerline og 10 meter ankerkæde. Ankerlinen bør være synkende og hvis du ankrer op i dårligt vejr, er det muligt at ankerlinen skal øges yderligere.

Hvis du bruger en kombination af ankerline og kæde, bør minimum 1/3 af den samlede længde udgøres af en ankerkæde

Tabellen viser sammenhæng mellem bådens vægt, diameter på tovværk og kæde samt ankervægt

Ankerline og kæde er en særdeles vigtig del af en din samlede ankerløsning – Husk linen bør være synkende og ledsaget af en passende ankerkæde

Sådan lægges ankeret ud og tages op

Når du skal kaste ankeret, så sejl båden op i vinden og sæt motoren i frigear. Når båden stopper så lader du ankeret gå. Sørg for at der er styr på ankerkæden og linen, så det ikke kludrer eller hænger fast i klamper eller lignende.

Når du har lagt passsende line ud og den er stram, er det tid til at kontrollere om ankeret holder båden, hvilket kan gøres på flere forskellige måder:

  • Brug bådens kortplotter til at se om båden bevæger sig
  • Sæt båden i bakgear og mærk om båden flytter sig
  • Læg hånden på ankerlinen. Hvis du mærker at ankeret “hopper” henover bunden, så holder det ikke. Linen skal være helt stram og spændt
  • Brug pejlemærker på land for at fastslå om båden flytter sig
Ankeret er kastet og det skal nu have fæste i bunden. Bemærk ankersvirvlen, der sikrer at tovværket ikke snor sig

Når ankeret skal tages op igen, så sejl båden op imod vinden imens ankerline og kæde tages ind. På den måde anvender du et minimum af kræfter til at få linen ombord, som du så bruge når selve ankeret skal trækkes op i båden.

Hvis ankeret sidder så fast at det ikke kan trækkes fri ved håndkraft, så sejl et stykke op på den modsatte side af ankeret og anvend bådens motorkraft til at trække det fri. Denne manøvre gør at ankeret vendes fri af bunden og bliver let at trække op

LÆS OGSÅ:
Vi monterer bak-kamera

Hvad mener du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.