Batteri og lader til din båd

Strøm – en vigtig del af din båd

Strøm og ledninger i din båd er essentielt og vel nok en af de vigtigste elementer omkring sikkerhed i din båd. Kabler og batteri forsyner din motor med strøm og hvis dette ikke er i orden, starter din motor ikke. Du kan derfor havne i uønskede situationer på vandet eller i havnen, når du forgæves forsøger at få motoren startet eller at få liv i andet elektrisk afhængigt udstyr som kortplotter, lys eller pumper.

Vi giver her et par eksempler på, hvordan du på en let måde og med almindelig gør-det-selv kompetence sikrer dig bedst muligt, omkring strøm og batteri i båden.

Batteriet

Bådens eneste strømforsyning kommer fra batteriet og det er dette der sikrer dig strøm under alle forhold, derfor er det vigtigt det er 100% i orden, hvilket du kan sikre dig på følgende måde:

  • Hold det opladet i havnen, om vinteren og under sejlads
  • Er du i tvivl om dit batteris funktionsevne – så få det skiftet ud
  • Monter en hovedafbryder, så du er sikker på at al strøm er afbrudt, så der ikke er noget der aflader batteriet
På billedet er vist et 86Ah batteri, en fin størrelse til de fleste både. Bemærk de to forskellige monteringsmetoder af kablerne. Det røde pluskabel er monteret med en traditionel polsko og det sorte minuskabel med påloddet kabelsko. Dette batteri er forsynet med “øje”, der viser batteriets tilstand. Håndtaget i midten er særlig brugbart, når batteriet skal løftes ind/ud af båden.

På en enkel installation med et enkelt batteri i båden og med en benzinmotor, der oplader batteriet imens man sejler, er 60-80 amperetimer en fin størrelse og dækker behovet for altid at kunne starte.

Jo større behov du har for at anvende strøm, når du ligger stille med motoren slukket, jo større skal dit batteri være. Hvis du blot har behov for et batteri til at starte båden og andet elektronik ikke anvendes uden at motoren kører, er et batteri omkring 60 amperetimer tilstrækkeligt, da det i denne situation er start-strømmen der er vigtig.

LÆS OGSÅ:
Boat Show's største nyheder - Jørgensen og Dahl

Er din motor i båden en indenbords dieselmotor, skal du anvende et større batteri end almindeligt, da den har større startmotor og højere kompression.

En god solid batterikasse med låg passer godt på batteriet, sikrer mod vandindtrængen og korrosion . Læg særlig mærke til den kraftige strop med kliklås der holder batteri og kasse sikkert på plads – selv ved høj søgang.

Hovedafbryder vigtigt

På alle installationer i båden er det en god ide at montere en hovedafbryder mellem batteriet og bådens ledningsnet. Hovedafbryderen afbryder strømmen til alt på båden og det giver dig flere fordele:

  • Alt strøm afbrydes, så du minimerer risiko for kortslutning og brand i båden
  • Du sikrer dig, at der intet er på båden der aflader batteriet, når båden ligger i havn eller står til opbevaring.
  • Det er et godt supplement til anden tyverisikring, hvis båden ligger i havn, at den ikke umiddelbart kan startes og sejles væk
Hovedafbryderen afbryder al strøm i din installation og fungerer som en god sikkerhed mod både tyveri og brand. Placer den gerne, så den er beskyttet og let kan betjenes

Hovedafbryderen placeres bedst på et tørt sted, hvor der er let tilgang til denne så den let kan betjenes, når du ankommer til båden, eller når den tages op på trailer. Husk gode kraftige kabler til tilslutningen og anvend kabelsko der passer til kablets dimensioner. Kabelsko i de store størrelser loddes eller klemmes på. Beskyt også gerne med krympefleks udover kabelskoen, da det beskytter mod fugt

Kabler og polsko

Almindelige kobberkabler irrer og korroderer med tiden, når de udsættes for saltvand eller andre hårde miljøer. Derfor er det vigtigt at de efterses og udskiftes ved behov – eventuelt til fortinnet kabel, der bedre modstår påvirkninger. Vær særlig opmærksom på forbindelser på selve batteriet og ved en eventuel hovedafbryder og beskyt også gerne med batteripolfedt, der danner en beskyttende hinde.

Et eksempel på batteri og forbindelser der trænger til at blive serviceret. Der er rustdannelser og irrede forbindelser – Førstehjælp er påkrævet i kraft af nye kabler og polsko, men har man lidt mod på at udføre det selv, kan man sagtens det.

Oplader

Når båden står til opbevaring, eller ligger i havn, er det nødvendigt med kontinuerlig opladning ved hjælp af en 220V oplader. Gå efter modeller der er vandtætte og designet til det våde miljø – så er du sikret, at de holder til brug i mange år. De fleste modeller af opladere på markedet er intelligente og tilpasser automatisk ladestrømmen efter batteriets behov. Det betyder at du derfor kan tilslutte opladeren og blot lade den være tilsluttet batteriet, selvom du ikke er i båden. Hvis du laver en fast installation, er det en god ide at udskifte de medfølgende kabelklemmer med kabelsko, der så skrues direkte på batteriet.

LÆS OGSÅ:
Båden synker ! ...vi springer i redningsflåden
Opladeren skal være tilpasset det våde miljø ombord og denne model fra Biltema er klassificeret i IP 67 og tåler således ret store vandpåvirkninger. Opladeren er af den intelligente type og man kan således tilslutte den til batteriet uden at skulle bekymre sig om batteriet lades rigtigt. Når batteriet er helt opladet, skifter opladeren helt automatisk til vedligeholdelsesstrøm uden du skal gøre noget.
Responsive Centered Iframe

Hvad mener du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from smaabaadsnyt - alt om småbåde og hvad vi bruger dem til.

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading