9 ud af 10 omkomne til søs følger ikke helt basale råd ! Test dig selv om du kan - smaabaadsnyt - alt om småbåde og hvad vi bruger dem til.

9 ud af 10 omkomne til søs følger ikke helt basale råd ! Test dig selv om du kan

Når du møder en anden til søs uden redningsvest – sejler du videre eller gør du vedkommende opmærksom på det? Kender du de andre 4 råd – og har du faktisk forholdt dig til dem og gør noget ved det?

TrygFonden og Søsportens Sikkerhedsråd har tidligere undersøgt danskernes brug af redningsvest. 9 ud af 10 omkomne i forbindelse med fritidsaktiviteter i båd har ikke redningsvest på. Alligevel er det kun lidt over halvdelen af fritidssejlerne og – fiskerne, der husker vesten. Trygfonden of Søsportens Sikkerhedsråd startede i 2016 med at sætte fokus på vigtigheden af at bruge redningsvest og følge de fem sejlråd og emnet er så vigtigt at vi hermed fortsætter med at erindre os alle på disse.

De 5 Sejlråd – klik på billedet og læs mere:

 

På https://www.respektforvand.dk/paa-havet/laer-at-sejle, kan du læse mere eksempelvis LÆR AT SEJLE. Det er f.eks.

  • Vigeregler
  • Farvandsafmærkninger
  • Lyd-og lyssignaler
  • Skibslys og signalfigurer
  • Vind og vejr
  • Mand over bord
  • Udstyr og sikkerhed
  • Joller
  • Hvor kan jeg lære at sejle?

Kender du hvad de forskellige afmærkninger betyder? Farvandsafmærkninger er søens trafiklys og vejskilte. De viser, hvor du kan sejle, og hvor du bør holde dig væk.

Vidste du at du kan træne dig selv i dem – klik på billedet og test dig selv!

Specifikt omkring belastning af joller
En CE-godkendt jolle til fire personer i konstruktionskategori C skal for eksempel kunne belastes med alle fire personer (=300kg) ude i den ene side (men ikke på rælingen) uden, at fribordet i den belastede side bliver lavere end 10 cm. Det tilsvarende tal for en kategori D godkendt jolle er 1 cm fribord ved den samme belastning.

Som hovedregel bør man altid sidde ned i jollen – og skal man flytte sig fra den ene ende til den anden, skal det ske i midten af jollen. Når man bevæger sig i en jolle, skal man huske altid at holde sig fast med den ene hånd.

Sørg altid for at holde jollen fri for vand. Er der kommet vand i bunden af jollen, vil vandet løbe over i den ene side, når jollen krænger – og få jollen til at krænge endnu mere. Krænger jollen så meget, at kanten kommer under vand, vil den hurtigt fyldes med vand (bordfylde) og muligvis vælte.

Navigation i joller

I joller og små fartøjer navigerer man ikke i traditionel forstand. Det lader sig simpelthen ikke gøre. Sejladsen er også anderledes – ofte uden forberedelse og uden noget specielt mål for sejladsen. Sådan rent kursmæssigt i hvert fald.

Små fartøjer uden hjælpemidler til navigation bør aldrig sejle så langt til søs, at de mister kysten af syne.

Men uanset fartøjets størrelse og formålet med sejladsen bør du altid tænke over, at du er på havet. Og at det kræver, at du ved, hvor du er, og hvor du sejler hen. Selv uden særlige og avancerede hjælpemidler ombord, bør du kunne orientere dig – for en sikkerheds skyld.
Den første forudsætning er, at du sejler ud i kystnært farvand og med landkending. Dvs. at du kan se land under hele sejladsen. Små fartøjer uden hjælpemdiler til navigation bør aldrig sejle så langt til søs, at de mister kysten af syne.

Sejl aldrig ud uden enkle hjælpemidler, som kan guide dig igennem de øjeblikke, hvor du har mistet orienteringen. Hjælpemidlerne er f.eks. kompas, søkort, GPS og kikkert.

 

LÆS OGSÅ:
Spinlock 5D Deckvest - Komfort og sikkerhed i højsædet

 

Stabilitet i joller

Stabiliteten i joller er generelt dårligere end i andre og større fartøjer. Derfor er der en række forhold, som du bør være opmærksom på:

Du må ikke overbelaste en jolle. Jo flere man er i jollen, jo mere forringes stabiliteten, så man risikerer, at den vælter. Det er derfor vigtigt, at man aldrig er flere i jollen, end den er godkendt til.

For din egen sikkerheds skyld skal følgende udstyr altid medbringes, når du skal ud og sejle i jollen.

  • Årer og åregafler
  • Et kompas
  • Et lydsignal apparat
  • En vandtæt elektrisk lygte
  • Anker og ankerline
  • Øsekar eller pumpe
  • 2 røde nødblus
  • 2 orange røgsignaler
  • Førstehjælpskasse
  • Bærbar VHF eller
  • Mobiltelefon
  • En vandtæt beholder (til bl.a. nødblus og førstehjælpskasse)

 

LÆS OGSÅ:
TB-520 fra Alltek Marine - en sikker mand overbord løsning

 

Ovenstående artikel er bragt i uddrag fra https://www.respektforvand.dk/paa-havet

Hvad mener du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.