Skift til stålpropel og få bedre performance

Det var tid til at vi skulle fin-tune vores 3 år gamle 140 HK Suzuki. Motoren kører perfekt og har helt igennem opført sig pænt og eksemplarisk. Ved tung belastning af båden kommer den dog ikke op og køre de 6200 omdrejninger som den gerne skal – derfor var det tid til at få en ny propel monteret og valget faldt på en original Suzuki propel i rustfri udførelse.

MATERIALE – Den gamle standardpropel er udført i aluminium, men langt de fleste der køber nyt går efter de rustfrie modeller, da rustfrit stål er mere stift end aluminium og man derfor kan fremstille propellen i tyndere materiale der yder mindre vandpres og derfor er mere effektiv og forbedrer benzinøkonomien.

STØRRELSE – Mange tommelfingerregler omkring valg af propel er blevet luftet gennem tiderne, men en test af båden i sit virkelige miljø kommer ingen udenom, for det er først med øjnene på omdrejningstælleren og gassen vredet helt ned, at du mærker forskelle på hurtig planing, topfart eller acceleration. Husk at tage hensyn til vægten i båden og hvis antallet af personer er skiftende, må du lede efter et godt kompromis eller skifte propellen efter forholdene, hvilket også er relevant, hvis man den ene dag skal sejle hyggesejlads og den næste dag trække tre mand gennem vandet på tubes.

LÆS OGSÅ:
Sådan lyder det når 2x350 HK fyres af

GENVEJ – En genvej til så hurtigt som muligt at finde den rigtige propel er at gøre som vi valgte, nemlig at kontakte Suzuki-forhandleren og præsentere sine ønsker og bådens nuværende præstationer. Han kan med sin erfaring hurtigt give dig nogle forslag til test. Vores nuværende propel er 14″ og vi bliver anbefalet at teste en 13 7/8″ der vil give de sidste omdrejninger og ikke øge vores trollinghastighed, som også er et krav. Et godt udgangspunkt før man kontakter forhandleren er altid at finde data på sin eksisterende propel. Dette er ofte stemplet ned i propellen, f.eks. 14×13 der fortæller at der er tale om en diameter på 14” og en stigning/pitch på 13”. Diameteren på propellen er begrænset af afstanden fra akslen og op til kavitationspladen.

TEST – vi tester propellen på en lang sejltur 35 sømil fra Klintholm havn og fyldt med trollingudstyr, 2 mand og 120 liter brændstof rammer den bomstærke Suzuki 140 de 6000 omdrejninger, hvilket vi er godt tilfreds med, da den også til tider skal anvendes med en lettere båd.

LET UDSKIFTNING – det er let at udskifte sin propel på Suzuki. Se på videoen hvordan man gør. Visse fabrikater angiver et tilspændingsmoment på propelmøtrikken.

Skærmbillede 2018-03-18 kl. 19.52.36

Hvad mener du?

Ohøj Skipper !

Få eksklusivt indhold, tips og tricks fra vores side.

Få de vigtigste artikler, konkurrencer og nyheder serveret i en let og nærmest spiselig form.

Det er simpelt! Skriv din email og så ses vi på den anden side :-)

 

Velkommen om bord !