Gode tips til bådens tovværk - smaabaadsnyt - alt om småbåde og hvad vi bruger dem til.

Gode tips til bådens tovværk

Tovværk er et af bådens vigtigste elementer

Hos alle bådejere er tovværket en vigtig del af bådens funktioner og sikkerhed. Tovværket bruges i alle bådtyper som motorbåde, joller og sejlbåde og er en vigtig komponent i betjening af anker, sejl, fendere eller ved fortøjning. Vi ser her nærmere på tips og tricks når du skal vedligeholde og vælge tovværk til båden.

Tovværkstyper til båden

Der er mange forskellige typer af tovværk til båden alt afhængig af bådtype og hvordan det skal anvendes ombord. På både og joller anvendes tovværk til følgende funktioner:

  • Ankerliner
  • Fortøjningstov
  • Fenderliner
  • Liner og tov til garn og rusefiskeri
  • Skødetov og faldliner til sejlbåde
  • Liner til anvendelse med spande eller andet udstyr ombord

Alt afhængig af anvendelsen af de ovenstående funktioner ombord, bør du vælge tovværk eller liner der er særlig velegnet til formålet. Hvor tovværket anvendes til sikkerhedsmæssige funktioner som for eksempel anker og fortøjning, bør du være ekstra agtpågivende.

tovværk
3 forskellige slage tovværk. Fra venstre 3-slået fortøjningstov, 12-slået skødetov og 32-slået faldline

Tovværkets opbygning

Tovværket er opbygget som flettede fibre og findes i forskellige materiale alt efter anvendelse og funktion ombord. Til for eksempel skødetov er der en udvendig strømpe, der gør at tovværket får en slidstærk overflade og glider lettere. Inderkernen derimod består af en grovere. Til visse funktioner er det ønskværdigt med et håndvenligt tovværk og til andre funktioner, som for eksempel ankerliner, er et synkende tovværk ønskeligt.

tovværk
Faldline med inderkerne og yderst en 32-slået strømpe. Anvendes ofte til sejlbåde eller andre steder, hvor der er behov for at tovet glider let og er beskyttet mod at hænge i

Brudstyrkerne i tovværket skal passe til det formål, det nu er fremstillet til og alt afhængig om det er nylon, polyester eller tovværk med Dyneema-fibre så har det forskellige styrker, som ofte fremgår af emballagen. I forhold til fortøjringer er der et par tommelfingerregler i forhold til tykkelse som angivet i nedenstående skema:

tovværk skema

Kontrol af tovværket

Tovværket på en båd slides af brug, UV-bestråling og det til tider hårde saltvand. Derfor bør man løbende efterse dette for at være sikker på at brudstyrke og funktion er som ønsket. Der er flere indikatorer på slid og vi nævner her nogle enkelte:

  • Tovværket er falmet af UV-lys og det fremstår gråt og kedeligt
  • Skødetovs strømpe fremstår “uldent” og blødt
  • Den udvendige strømpe kan strække sig mere end inderkernen
  • Tovværket fremstår snoet og stivt, svært at rette ud som følge af store trækbelastninger
  • Brudstyrken er åbenlyst forringet
  • Diameteren er ændret enkelte steder
  • Enderne på tovværket er flossede
tovværk
Et slidt og udtjent fortøjningstov der er falmet og flosset

Sådan vedligeholder du tovværket

Der er masser af ting du kan gøre for at vedligeholde dit tovværk, så det får en længere levetid og start gerne med at sikre dig at er er ikke er skarpe genstande, der slider unødigt på dette. Hvis der sker et gennembrud på for eksempel et skødetovs yderstrømpe, er det grobund for at det slides hurtigere.

Opbevaring af tovværket må meget gerne være et mørkt og ventileret sted, så det ikke påvirkes af solens stråler. Vær dog sikker på at det er helt tørt, før du pakker det væk. Igennem sæsonen er det en god ide løbende at skylle saltvand og skidt ud af tovværket. Tovværket kan i de mindre dimensioner med fordel vaskes med et mildt vaskemiddel ved 30 grader i vaskemaskinen. Gør det uden centrifugering og lad det hængetørre efterfølgende.

tovværk vaskemaskine
Det er en god ide at vaske tovværket i en vaskemaskine, så man vasker salt og skidt af

Ender på tovværket skal beskyttes mod at flosse og det kan i nogle tilfælde gøres ved at brænde tovet, så det smelter sammen og “lukker” enden. For at give en pæn afslutning under denne proces kan man med fordel trække enden igennem en tyk klud, når enden stadig er varm, så man undgår en stor klump af smeltet tov. Brug tykke handsker, så du ikke brænder fingrene.

På havnen kan du med fordel sikre fortøjningerne med en holder der monteres på broen. På den måde sikrer du dig at fortøjningen ikke gror til og bliver ødelagt af vandet. Holderen har yderligere den fine funktion at fortøjningen bliver let tilgængelig og du derved hurtigere og mere sikkert lægger til.

LÆS OGSÅ:
Få et perfekt resultat ved limning og fugning i båden