Tips til havnemanøvrer
Manøvrer med båden i havnen kan ofte være en udfordrende disciplin, hvor man på mindre plads skal kunne vende båden eller kunne lægge an til kaj uden at der sker skader på bådens sider. Her giver vi nogle tips til det mest nødvendige grej og de manøvrer, der er gode at kunne, når du skal lægge til kaj eller bro i havnen.
Fendere og tovværk en nødvendighed
Næsten uanset hvilken manøvre du skal foretage indgår fendere og tovværk som et absolut must og derfor er det vigtigt at huske:

Hold øje med vinden
Vinden er en særlig vigtig faktor, når man skal lægge til i havnen. Alt afhængig af hvor let din båd bliver påvirket af vinden, er det vigtigt at tage bestik af vindretningen. Ofte er det letteste at bremse båden lidt fra kajen eller broen og derefter at lade vinden presse den det sidste stykke ind til denne.
Hvis dette ikke er muligt af hensyn til mulige pladser i forhold til vidretningen, er det vigtigt at sikre sig at man hurtigt får en fortøjning lagt på og lade motoren gøre arbejdet med at trække stævn eller bagende ind til kajen.
Se to almindelige manøvrer i filmen, hvor den første sekvens viser at vinden presser båden ind til broen efter den er blevet bremset og den anden viser hvordan man med en fortøjning foran på båden, og med motoren i bakgear, kan sikre sig at bagenden svinger ind – en manøvre der er særlig god, hvis vinden vil forsøge at presse båden ud, eller hvis du blot vil lægge til midlertidigt med bare en fortøjning.
Tovværket skal være i orden
Det er præcis ved manøvrer, hvor man bruger motoren til at trække båden ind, at der sker en stor belastning på fortøjningerne og her er det vigtigt at de dels er af en vis størrelse og desuden ikke er ved at mørne, da dette kan give uforudsete situationer der kan give skade på båd og/eller i værste fald passagerer.



Øvelse gør mester
Det er en god ide at øve sig i skarpe vendinger og muligheder for at bremse bådeb udenfor havnens område, hvor der er masser af plads. På denne måde får man hurtigt en ide om, hvor meget gas man skal give motoren for at opnå passende reaktioner og kan overføre dette til de “rigtige” manøvrer i havneområdet efterfølgende.
