Tips til havnemanøvrer

Manøvrer med båden i havnen kan ofte være en udfordrende disciplin, hvor man på mindre plads skal kunne vende båden eller kunne lægge an til kaj uden at der sker skader på bådens sider. Her giver vi nogle tips til det mest nødvendige grej og de manøvrer, der er gode at kunne, når du skal lægge til kaj eller bro i havnen.

Fendere og tovværk en nødvendighed

Næsten uanset hvilken manøvre du skal foretage indgår fendere og tovværk som et absolut must og derfor er det vigtigt at huske:

  • Tovværk skal have en passende brudstyrke, der kan holde til det pres båden udsætter det for
  • Tovværket skal være en passende længde og husk at det til tider er smart at det ligger dobbelt
  • Tovværket skal være let tilgængeligt og klar til brug i havnen
  • Fendere skal være af en pasende størrelse og kunne modstå at båden trykker dem sammen, når der lægges til kaj eller bro
  • På samme måde som tovværket skal fendere være lette at komme til og tage i brug, når man er kommet ind i havnen
  • Der skal være mulighed for at fenderne kan bindes til bådens søgelænder eller andet på passende steder, for at forhindre skader på siderne
Fendere skal have en god størrelse og kunne placeres flere steder langs siden af båden, for at beskytte denne når der lægges til kaj eller bro

Hold øje med vinden

Vinden er en særlig vigtig faktor, når man skal lægge til i havnen. Alt afhængig af hvor let din båd bliver påvirket af vinden, er det vigtigt at tage bestik af vindretningen. Ofte er det letteste at bremse båden lidt fra kajen eller broen og derefter at lade vinden presse den det sidste stykke ind til denne.

Hvis dette ikke er muligt af hensyn til mulige pladser i forhold til vidretningen, er det vigtigt at sikre sig at man hurtigt får en fortøjning lagt på og lade motoren gøre arbejdet med at trække stævn eller bagende ind til kajen.

Se to almindelige manøvrer i filmen, hvor den første sekvens viser at vinden presser båden ind til broen efter den er blevet bremset og den anden viser hvordan man med en fortøjning foran på båden, og med motoren i bakgear, kan sikre sig at bagenden svinger ind – en manøvre der er særlig god, hvis vinden vil forsøge at presse båden ud, eller hvis du blot vil lægge til midlertidigt med bare en fortøjning.

Tovværket skal være i orden

Det er præcis ved manøvrer, hvor man bruger motoren til at trække båden ind, at der sker en stor belastning på fortøjningerne og her er det vigtigt at de dels er af en vis størrelse og desuden ikke er ved at mørne, da dette kan give uforudsete situationer der kan give skade på båd og/eller i værste fald passagerer.

Fortøjningerne skal være i god stand, af passende længde og kunne modstå presset ved de krævende havnemanøvrer. Til venstre i billedet er en line fra Biltema, der er 12mm tyk og med en brudstyrke på 2300 kg. Til højre en 17mm med en brudstyrke på 4650 kg. og en indsplejset kovs, der forhindrer slid
Fenderholderen sikrer at fenderne ikke optager plads i stuverummene og gør at de altid er klar til brug. Her er de monteret forrest på søgelænderet med de særlige beslag, der udmærker sig ved at passe til flere rørdimensioner.
Fenderholderen fra Biltema er fremstillet i rustfrit stål og holder til det hårde miljø, hvor den udsættes for saltvand. Beslagene er fremstillet af rustfrit stål og plast

Øvelse gør mester

Det er en god ide at øve sig i skarpe vendinger og muligheder for at bremse bådeb udenfor havnens område, hvor der er masser af plads. På denne måde får man hurtigt en ide om, hvor meget gas man skal give motoren for at opnå passende reaktioner og kan overføre dette til de “rigtige” manøvrer i havneområdet efterfølgende.

Brug områder med masser af plads til at øve havnemanøvrerne og især hvordan du laver skarpe vendinger, der kan bruges når pladsen er sparsom i havnen.

Hvad mener du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.