Bliv klogere på batterier til båden
Vi har set nærmere på et af bådens vigtigste elementer – batteriet, hvor vi her gennemgår de vigtigste fænomener og specifikationer og har taget udgangspunkt i sortimentet fra Hollandske Victron
Start eller forbrugsbatteri – De fleste batterier til båden opdeles som værende ”startbatteri” eller ”forbrugsbatteri” og ofte er der en adskillelse mellem disse to typer enten ved hjælp af et skillerelæ eller anden separator. Startbatteriet skal afgive en forholdsvis stor strøm for at starte motoren og har man for eksempel en dieselmotor, der skal slås i gang på en kold vinterdag stiller dette ekstra store krav til batteriet, da dieselmotoren har højere kompression og olien i motoren er tyk, når den er kold og derved skal startmotoren anvende mere strøm
Startbatteriet anvendes også til andre elmotorer der har et højt strømforbrug (ankerspil, bovpropeller og lignende)
Forbrugsbatteriet derimod skal afgive en mindre strøm til det forbrug der er ombord – det kan være vigtige ting som lanterner, belysning, navigationsudstyr, elektronik, køleskabe eller andet.

AGM Supercycle – Hollandske Victron har med dette batteri formået at forme et batteri der mere end andre batterier tåler dybdeafladninger uden at tage skade af dette og de har således testet det til at kunne klare 300 dybdeafladninger og stadig bibeholde samme effekt. Perfekt til marinebrug til komponenter der kræver afgivelse af meget strøm over kort tid som for eksempel til start af motor, bovpropeller, ankerspil, trailerspil og lignende.
GEL – er i alle Victron’s udgaver VRLA (Valve Regulated Lead Acid), som betyder at de er fuldstændig vedligeholdelsesfrie, men stadig sikret mod overladning eller fejl i batteriet, hvor de ved overtryk lukker dette ud af den særlige ventil, der er indbygget. Batteriet er opbygget med syren som en gel-masse, der befinder sig rundt om pladerne. GEL-batteriet har på grund af sin opbygning en længere levetid end de fleste andre batterier.
Hvad er AH (amperetimer) – Amperetimer (AH) angiver den strømmængde (kapacitet), som et batteri kan afgive. For batterier måles kapaciteten under en 25 timers afladning ved 25 grader til slutspændingen 1,75 V/celle (i alt 10,5 V for et 12-voltsbatteri). Et batteri med 60 AH skal altså kunne levere 3 A i 20 timer, før spændingen når ned på 10,5 V. Er du i tvivl om størrelsen på dit forbrugsbatteri i båden kan du således med fordel måle dit maksimale strømforbrug og gange med antallet af timer, du ønsker at du skal være uden landstrøm eller anden type af opladning.
Vedligeholdesfri – langt de fleste batterier på markedet i dag er lukkede batterier der er vedligeholdelsesfrie og skal ikke efterfyldes med vand
Levetid – Levetiden på et batteri angives ofte som et antal ladecyklusser – altså hvor mange op- og afladninger som batteriet kan klare under normale driftsforhold

Dybdeafladning – generelt tager mange batterityper skade når de dybdeaflades og især hvis de dybdeaflades og derefter ikke lades op igen, da der derved opstår sulfatering af batteriet, som er en belægning der sætter sig på pladerne. Det må generelt anbefales at man sikrer sig at ens batterier til stadighed er opladet, for eksempel ved at montere en oplader, når man er i havn eller på opbevaringsstedet, hvis det er en trailerbåd man har.
Sulfatering – opstår, hvis batterier er helt eller delvist afladet i en længere periode. Da sker der en omkrystallisering af det blysulfat, der opbygges under afladning. Omkrystallisering bevirker, at det bliver vanskeligere at oplade batteriet, og batterikapaciteten reduceres. Får denne sulfatering lov til at udvikle sig i flere måneder, ødelægges batteriet. Det er derfor vigtigt at oplade batterierne jævnligt.
En oplader skal kunne afgive kraft nok til at oplade det aktuelle batteri. Victron har til deres batterier særlige opladere der anvender Bluetooth Smart-teknologi, hvor det er muligt at opkoble sin tablet eller mobiltelefon til sin oplader, så man kan overvåge opladningen.
