Isen kommer – sådan forbereder du dig
Kulden er over os i øjeblikket og det betyder at der kan være risiko for isdannelser og vi giver her et par råd i den kolde tid.
IS I HAVNEN – havnene er ofte de første der lukker til med is. Hold dig ajour med de lokale forhold. Ofte har vindretningen, eller lokal trafik med større både stor betydning for om havnen er lukket til
DRIVIS – Får vi en længere periode med risiko for is på de åbne kyster eller i fjordene, er det vigtigt at holde øje med vindretningen, hvor store områder med is kan lukke adgangen til udgangshavnen. Skulle denne situation opstå, bliver det vigtigt at have brændstof nok ombord til at søge til andre havne og derefter få sin trailer hentet i udgangshavnen. Derfor er det også vigtigt at man, inden man tager ud gør sig nogle overvejelser om hvilke havne det vil være muligt at søge til hvis denne situation skulle blive virkelighed.
KEND DIN BÅDS BEGRÆNSNINGER – For snart en del år siden så jeg en Crescentjolle blive sat i vandet i en havn på Fyn på trods af en solid istykkelse. Jollen blev tvunget frem gennem isen imens de to mand ombord vippede jollen frem og tilbage for at skabe bevægelse i vandet. Store isstykker røg ned i propellen og gjorde det hårdt for motoren og samtidigt hørte man hvordan skroget knoklede for at slå isen rundt om båden i stykker. Ingen tvivl om at i dette tilfælde var både motor og skrog presset til det yderste og en revne i skroget kunne have fået katastrofale følger, så nogle gange er den rigtige beslutning IKKE at tage ud.
BEVAR ROEN – Hold hovedet varmt og hav is i maven nok til at træffe gode fornuftige beslutninger, hvis du kommer i situationer der fraviger fra normale forhold. Husk varm påklædning og ekstra mad ombord hvis der er risiko for en længere sejlads end planlagt.
ORIENTERING – giv andre både et kald på VHF-en hvis du oplever at issituationen ændrer sig på fiskedagen, da det kan være en vigtig information for alle og kan spare brændstof og tid for flere, hvis der for eksempel skal søges til en anden havn.