El-motor til jollen

For snart en del år siden var der benhård lodtrækning med fiskemakkeren om hvem, der med sveden haglende ned af ryggen og med stensikker vabelgaranti skulle ro den tons-tunge foreningsbåd frem til yndlingsspottet i den anden ende af søen. ”Vandt” man lodtrækningen, var det til gengæld dig, der stod med ansvaret under dørgefiskeriet, når den helt præcise hastighed og kurs skulle findes med årerne. Med makkerens ønske om en perfektionistisk agn-præsentation under kraftige vindpåvirkninger og ens egen frustration over ikke at have hænderne fri, er det åbenlyst at dette (teoretisk) kunne føre til irritation og ineffektivt fiskeri.
 
Løsningen på flere af de ovenstående problematikker og starten på et mere effektivt fiskeri hedder i dag en elmotor og vi vil i denne artikel gennemgå de muligheder, der er på markedet i dag og komme med tips og tricks, der giver dig det bedste afsæt til det vi alle sætter så stor pris på – en god fiskedag.
 
Frontmontering/hækmontering
I Danmark anvendes der for det meste elmotorer i ferskvand og der findes til dette fiskeri ofte to modeller – hækmonterede eller frontmonterede. Traditionelt set har den frontmonterede ofte været anvendt til faste montager og den hækmonterede til skift mellem flere både. Årsagen er at den frontmonterede kræver en fast base, men i de senere år er der blevet fremstillet beslag, der også kan anvendes til foreningsbåde, hvor et midlertidigt beslag, der sikkert kan spændes på båden, er påkrævet. Man er således i dag helt fritstillet til at vælge præcist den model man brænder for.
Leder man efter et prisbilligt setup, er det den hækmonterede der skal spejdes efter – modeller fra for eksempel Rhino eller Fladen er gode bud på en simpel løsning til ”hobby-behovet”. Investeringen i disse modeller er forholdsvis lille og vi mener her, at man generelt set får en funktionel løsning der fint lever op til ”hobby-fiskerens” forventninger og som helt sikkert skaber en sjovere fiskedag med mulighed for flere variationer i fiskeriet. Der er ofte flere valgmuligheder i de enkelte mærker og det er her en god ide at vælge de lidt kraftigere modeller (f.eks. Fladen F46 eller F56), så man sikrer sig at den er lidt magt over båden og en rimelig mulighed for at navigere.
De hækmonterede versioner styrer dog generelt ikke jollen så godt som en frontmonteret og du vil blive påvirket mere af vinden med motoren monteret på hækken, så hvis du fisker meget og vil have en bedre styring af jollen, kommer du ikke udenom en frontmonteret og her er der i Danmark to producenter der er dominerende – Minn Kota og Motorguide.       
 
Saft og kraft  
De seriøse producenter på markedet har flere modeller med forskellig styrke alt efter hvilken størrelse båd, der skal drives frem gennem vandet. Styrken på motoren beskrives i det tryk propellen laver og måles i pund. Modellerne til ferskvandsfiskeri spænder fra ca. 40 pund til ca. 120 pund og det er her værd at bemærke, at nogle modeller kræver sammenkobling af flere batterier (24V og 36V modeller). Ved sammenkobling af flere batterier, skal de være ens størrelse, opladet på samme niveau og af samme type for på den måde at undgå at batterierne aflades i et uens forhold.
Til en 12-14 fods jolle der anvendes på en mindre dansk sø vil en motorstørrelse på ca. 50-55 pund være tilstrækkeligt og ved almindelige forhold have tilstrækkeligt med kraft til at manøvrere under normale vind og strømforhold
 
Batteri/strømforsyning
Vi har igennem tiden set medfiskere der som trækdyr pustede afsted mod søen med lastvognsbatterier så store, at de ved en forkert placering i jollen, øjeblikkelig ville få denne til at lave en utilsigtet grønlændervending, men mange batteriteknologier er i dag til rådighed og der er jo ingen grund til at slæbe på mere end højst nødvendigt. Vores setup til en 12V elmotor er et 70 amp. forbrugsbatteri til elmotoren, plus et ditto i reserve til de lange dage, eller hvor der sejles meget i modvind. Denne batteristørrelse udmærker sig ved, at den er forholdsvist let at transportere og nemmere at placere i jollen. Da alujoller ofte anvendes til søfiskeri er det her værd at nævne at aluminium er elektrisk ledende og at batterier der kortsluttes mod bådens skrog er i stand til at brænde hul i dette, så det er en god ide at investere i en batterikasse eller sørge for en passende afdækning af batteripolerne. Ledningerne til motoren skal være af en passende tykkelse og undlad at forlænge dem mere end højst nødvendigt og sørg i det hele taget for gode forbindelser til batteriet, da der anvendes høje strømme til motoren og deraf risiko for strømtab.
 

Hvad mener du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ohøj Skipper !

Få eksklusivt indhold, tips og tricks fra vores side.

Få de vigtigste artikler, konkurrencer og nyheder serveret i en let og nærmest spiselig form.

Det er simpelt! Skriv din email og så ses vi på den anden side :-)

 

Velkommen om bord !