10 råd til sikkerhed på vandet når det er koldt
At sejle en tur i båden på en klar vinterdag er ofte en rigtig god oplevelse, men hvadenten du skal på vandet for at rygte ruser og garn eller du blot skal afsted på en vidunderlig tursejlads i de kolde måneder, så er der nogle gode råd om sikkerhed på vandet, der værd at have med i båden, når du skal på vandet for at fiske, nyde en god sejltur eller blot skal på vandet for at komme fra a til b. Det er også værd at huske på, at de fleste ulykker (70 %) sker i roligt vejr og vejret derfor ikke er nogen undskyldning for at færdes uden sikkerhed ombord.
Vi stiller i denne artikel, sammen med Sten Emborg fra Søsportens Sikkerhedsråd, skarpt på sikkerhed ombord og kommer med gode råd, når du færdes på havet i de kolde måneder.
Derfor skal du passe på, når du sejler i koldt vand
Der er en direkte sammenhæng mellem vandets temperatur og den tid man har mulighed for at overleve i det kolde vand. Påklædningen er yderst vigtig i forhold til overlevelsestid. Hvis du for eksempel falder i 10 grader koldt vand iført vindtæt tøj, så vil du højst sandsynligt være bevidstløs efter ca. 3 timer og død efter bare 5 timer i det kolde vand. Er du derimod iført en tørdragt med termoundertøj er din overlevelsestid ca. 3 gange længere !
Du kan læse hele publikationen om sikkerhed på vandet, når det er koldt på Søsportens Sikkerhedsråds hjemmeside HER

Redningsvesten yderst vigtig i forhold til sikkerhed
De fleste ulykker på vandet sker i roligt vejr og undersøgelser og ved sejlads i koldt vand bliver din redningsvest vigtigere end nogensinde før og der er flere årsager til at den er vigtigere at anvende om vinteren. Vi nævner her nogle eksempler:

Hurtig hjælp med Sejlsikkert Alarm app-en
Ved sejlads i koldt vand er det yderst vigtigt at du kan få hjælp hurtigt, hvis uheldet måtte være ude. Sejlsikkert Alarm App-en er et særdeles sikkert redskab til dette og med en hurtig opsætning af grundindstillingerne, er du klar til at få hurtig hjælp på vandet. Sejlsikkert Alarm App udvikles løbende og den er en god sikkerhed på vandet. App-en kan blandt andet hjælpe dig i følgende situationer:
Du finder Sejlsikkert Alarm App i Appstore og Google Play og den er helt gratis.

Husk strøm på mobilen
Hvis du bevæger dig ud på længere ture, så husk at din mobil skal være opladet og en powerbank er også en god sikkerhed, så du ikke løber tør for strøm. Hvis din mobil ikke er vandtæt, så anskaf dig gerne en vandtæt emballage, der kan holde den tør hvis du måtte falde i vandet. Tænk over hvor du opbevarer mobilen under sejladsen – den er ikke til meget gavn, hvis den er under dæk og du befinder dig i vandet. Gode placeringer er udvendige skulder- eller brystlommer, der er let tilgængelige når du er i vandet. Husk også at mobilen ikke erstatter brug af VHF og at der også findes udstyr som EPIRB og PLB, der fungerer som nødsendere.

Undersøgelser i Royal Navy og gode råd
Forsøg i den engelske hær og undersøgelser ved helikopterstyrt i Nordsøen har påvist, at der ofte sker drukneulykker meget tæt på den periode hvor personer falder i vandet, fordi der som en nød-reaktion gispes efter vejret og derved sluges der en lille smule vand som afstedkommer et kraftigt hosteanfald. På baggrund af disse undersøgelser og analyser af ulykker på vandet, har Søsportens Sikkerhedsråd udarbejdet en række råd:

Hvis du falder i vandet om vinteren, så bevar roen og få vejrtrækningen under kontrol før du foretager dig andet
Drop hygge-bajerne om vinteren
Det er hyggeligt med en formiddags-bajer, når ruser eller garn ligger trygt i bunden af båden og turen går mod havn med en god fangst. Er det rigtig koldt har nogle det som en tradition at der indtages en morgen-bitter for “lige at få varmen”. Men i forhold til sejlads om vinteren, er det bedre at vente til man er i havn igen. Alkoholen virker nemlig modsat af kroppens naturlige forsvar, da det udvider blodkarrene i stedet for at trække dem sammen og varmetabet bliver derved hurtigere. Oveni dette påvirker alkoholen også følesans og balance og det er bare en dårlig cocktail sammen med et isglat dæk og fingre, der skal holde fast i frosne rustfrie håndgreb.
Sådan redder du en underafkølet person
En kuldeskadet person skal først og fremmest behandles blidt uden at blive flyttet for meget rundt og hvis det er muligt, så flyt gerne den skadede person i et vandret leje, så man undgår at det kolde blod fra arme og ben flytter sig til de indre kredsløb og derved skaber en yderligere sænkning af personens kernetemperatur, da dette i værste fald kan medføre dødsfald.
En bevidstløs person, der ikke trækker vejret, eller ikke trækker vejret normalt, skal behandles som når der gives hjertemassage. Det vil sige at der påbegyndes genoplivning med 30 tryk på brystet og to indblæsninger og “mund-til-mund” eller “mund-til-næse”. Når den tilskadekomne selv trækker vejret påbegyndes hypotermi-behandling således:
Tag gerne din makker med på vandet
Skal du ud om vinteren for at fange nytårstorsken eller julesilden, så er det altid en god sikkerhed at tage flere afsted. Hvis du får et ildebefindende eller falder overbord er der altid en person ombord der kan tage sig af dig og tilkalde hjælp. Tag også gerne flere både afsted hvis det er muligt, så er du altid sikker på at komme i havn, hvis der opstår problemer med motor eller styring.

Dette indlæg er bragt i samarbejde med Søsportens Sikkerhedsråd, der står bag Sejlsikkert-indsatsen, der blandt andet rummer et netværk af 450 frivillige og som arbejder på at øge sikkerhedskulturen blandt sejlere, fiskere, roere og alle andre, som dyrker fritidsaktiviteter på vandet. Du kan læse meget mere om SejlSikkert her

Røgte. Ikke rygte… Men ellers fin artikel 🙂
Pingback: Fang flere fisk med rigtig påklædning på vandet
Pingback: Flydedragt og tørdragt - kend den vigtige forskel
Pingback: Derfor er redningsvesten også vigtig om vinteren
Pingback: Søfartsstyrelsens årlige undersøgelse af sikkerhed til søs
Rigtig god artikkel… og billedet med mand overbord som hænger i rælingen er meget aktuel… ( vi har et tilfælde her fra Faaborg hvor en måtte vente 45 min på at en tilkaldt båd kom og hjalp personen op ) .
Rigtig mange, også små joller har fået lavet Rustfrie søgelænder som man, når man er faldet i vandet “umuligt” selv kan komme op over.. Derfor må der laves krav / kraftige tilskyndelser til at der skal være mulighed for selv at kunne udløse en stige som kan sænkes i vandet / og eller at en del af ræling kan tages af fra vandsiden hvor man så har større mulighed for at komme op, eller hjulpet op..