Opgradering til Mercury 40 HK Tiller

I snart et par år har vi sejlet med en 30 HK påhængsmotor, som vi egentlig har været glade for. Påhængsmotoren har dog været lige i underkanten, når båden har været godt læsset med batterier, fiskegrej og to personer. Det har betydet, at båden har været lang tid om at komme op i plan, og at vi ikke kunne nyde de gode sejlegenskaber vores båd ellers har.

Mercury med stort Tillerhåndtag – JA TAK !

Vores nye påhængsmotor er en Mercury 40 HK, og vi har valgt at den skal have et stort tillerhåndtag, og være forsynet med Vesselview og en rustfri propel. I denne artikel ser vi nærmere på hvorfor vi har valgt netop denne motor og tilbehør, og hvorfor vi syntes det giver mere fiske- og sejlerglæde.

Vores båd til søfiskeriet er en mindre alujolle og vi har bevidst valgt at denne, på grund af pladsudnyttelsen, er uden en styrepult, da vi syntes den optager ret meget plads.

Opgraderingen til Mercury 40 HK Tiller har givet båden bedre sejlegenskaber og flere funktioner som trollingkontrol, powertrim og Vesselview

Millimeter-præcis trollinghastighed

Vi anvender båden meget til fiskeri efter gedder og bedriver ofte dette ved at sætte flere stænger og sejle med langsom trollingfart. En præcis hastighed ved dette fiskeri er en absolut gamechanger – om vinteren når de store rekordfisk skal fanges er det nødvendigt med en langsom hastighed, da gedderne er forholdsvis inaktive og til sommerfiskeriet skal dette ske med mere fart og tilpasset de agn vi anvender der.

Konstant under dette fiskeri er hastigheden under overvågning og her er Mercury’s trollingkontrol virkelig god, da den kan justeres med +- 10 omdr./min.. Det betyder at vi kan fintune agnen til at gå helt præcist i vandet, også når der er lidt vind eller bølger på søen. Justeringen foregår ved et let klik op/ned på knappen på håndtaget, hvor det også sidder let tilgængelig.

Trollingkontrollen er ultrapræcis og sidder lettilgængeligt på toppen af håndtaget – perfekt når der skal dørgefiskes

Gas og gearskifte lige ved hånden

Er du højre eller venstrehåndet, eller har du din styrestol placeret i styrbord eller bagbord side ? Det betyder ikke så meget når du har en Mercury med stort styrehåndtag. På en innovativ måde er det lykkedes Mercury at designe et styrehåndtag der både har mulighed for at flytte gearskiftet og samtidigt ændre rotationsretning på gashåndtaget.

Når styrehåndtaget samtidigt er placeret i midten af motoren og har mulighed for at ændre vinklen både sidevers og op og ned, har du de optimale betingelser for kontrol af båden under alle forhold.

Håndtaget og de mange gode indstillinger giver flere fordele i dit setup:

  • Håndtaget kommer længere frem i båden og har en perfekt afstand til både sæde eller agtertofte
  • Super-præcis indstilling af håndtaget sidevers og op/ned sikrer at du ikke bliver træt i armen af at styre.
  • Især hvis du har en lavere placeret sæde vil du have stor glæde af højdejusteringen, der går helt ned til -7 grader
Betjeningsknapperne til powertrim er placeret forrest på gashåndtaget og på bagbord side af kåben, så den også let kan betjenes når båden står på trailer

Se med i videoen herunder, hvor vi tog Mercury 40 HK med på fisketur

Plug and play Vesselview på 2 minutter

Til motoren har vi tilkøbt Vesselview, der er en aflæsning af flere data fra din motor. Det smarte til vores brug, er at det kan tilkobles til mobilen og ikke kræver tilkøb af andet hardware. Vesselview er i princippet en boks der monteres indeni motoren ved tilkobling til et forberedt stik, og det er lavet så simpelt alle kan finde ud af det. Dernæst downloades en app til din mobil og du tilkobler derefter med bluetooth – og så er du kørende.

Vesselview er let at installere og giver dig mange vigtige funktioner og tryghed når du er på vandet

Aflæsningen af data er ikke bare for app-freaks, der ikke kan få nok bling-bling nok i båden. Der er flere funktioner som vi anvender og som giver masser af vigtig information:

  • Udlæsning af motorens timetal, så vi ved hvornår den skal til service igen
  • Spændingsmåler (Volt) så vi ved at motoren oplader batteriet
  • Brændstofforbrug – især ved planlægning af længere ture og/eller flerdagsture er det vigtigt at have en ide om hvor meget brændstof der skal medbringes
  • Kølevandstemperatur – et godt supplement til sladderstrålen
  • Omdrejninger på motor giver vigtige informationer som belastning, trim og propelvalg alt efter aktivitet
  • Fejlkode-udlæsning – giver tryghed og vigtige fingerpeg om eventuelle fejl. God at have på vandet, når du allermest ønsker at vide det

Valg af propel

At finde den rigtige propel, hvor motoren når sit maksimale omdrejningstal og giver den bedste performance, kan være lidt af en udfordring. Bådproducenten anbefaler en 12″ 4-bladet propel. Da vi gerne vil have et sporty look på båden, vælger vi Trophy Sport udgaven, der er en rustfri udgave med mindre diameter og bedre grip end en standard alu-propel.

Med båden i det rigtige trim opnår vi en absolut passende performance med bådens normale belastning og her er vesselview et fint værktøj, når omdrejninger og hastighed skal aflæses. Med den nye større Mercury og passende propel er vi særlig glade for hvor hurtigt båden kommer i plan, da dette både betyder noget for hvor roligt båden sejler og så selvfølgelig de benzinøkonomiske fordele. Med WOT (Wide Open Throttle) runder hastigheden fint de 25 knob og når sit maksimale omdrejningstal på de 5500-6000 omdrejninger som den skal.

Der blev også fisket lidt på den første test-tur og det gav blandt andet denne fine sandart

Hvad mener du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.